Мета:
· навчальна:
продовжувати
опрацювання твору, знайомитись з новими пригодами
друзів; вміти аналізувати вчинки головних героїв та висловлювати свою думку;
· розвивальна:
розвивати навички аналізу пригодницького твору, допомагати усвідомлювати
найважливіші моральні цінності, що роблять людину
душевно багатою і щедрою на добро;
· виховна:
виховувати інтерес до пригод та повагу до дружніх стосунків, які витримують серйозні випробування.
Тип
уроку: комбінований.
Обладнання,
наочність: дидактичний матеріал.
ПЕРЕБІГ
УРОКУ
І.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.
Забезпечення емоційної готовності уроку
2.
Актуалізація опорних знань. Бесіда
· Чи
змінилося ваше ставлення до хлопців? Обґрунтуйте свою думку.
· На
вашу думку, хто з персонажів твору має негативну характеристику? Чому?
ІІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ.
ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Вступне слово вчителя
—
Літературна історія «Митькозавр з Юрківки, або
Химера лісового озера» належить до творів, які прийнято називати
пригодницькими. У таких творах багато несподіваних подій, раптових
поворотів у сюжеті, рушійною силою якого стає пригода.
Пригода
майже завжди починається з якоїсь загадки. У творі «Митькозавр з Юрківки, або
Химера лісового озера» такою загадкою стає таємниця істоти, яке живе в
сільському озері. Щоб розгадати її, вони багато читають, установлюють пастки та
полюють на невідомого звіра. Упродовж усього твору з ними трапляється багато
кумедних пригод, і, врешті-решт, загадка відкриється.
Герої
творів Ярослава Стельмаха — сміливі й відважні діти, які прагнуть дізнатися
більше про світ і людей. Автор і сам часто робить відступи, щоб розповісти про
географічні об’єкти, історичні події та різноманітні цікавинки. Безмежний світ
відкриває лише деякі свої таємниці, а неприборкана природа завжди могутніша за
людину.
Улюблені
герої Стельмаха поступово вчаться відкривати світ.
Знання
та досвід роблять їх розумнішими, а пригоди додають мужності. У фіналі роману
обов’язково перемагає добро, а зло справедливо карається. І ці моральні уроки
юні герої запам’ятовують на все життя.
2.
Робота над твором «Химера лісового озера, або
Митькозавр із Юрківки»
2.1. Тема: зображення
пригод хлопців на озері та розкриття таємниці його «мешканця».
2.2. Ідея: уславлення
кмітливості, хисту до дослідницької діяльності, шанування природи та захоплення
пошуками таємниць.
2.3. Основна думка: лише разом з
другом, на якого можна покластися у всьому, варто починати небезпечну пригоду.
2.4.
Сюжет.
Ми
вирішили розкрити таємницю чудовиська й почали вночі чергувати. Я стояв на
варті перший. Хотілося спати, було страшно. Присів на хвилину й заснув.
Прокинувся від насмішкуватого Митькового голосу. Митько вилаяв мене й став
чергувати сам. Мене мучили докори сумління. Коли я вибрався з куреня, то
побачив, що Митько солодко спить.
Уранці
ми побачили сліди величезних лап. Вирішили взяти в бібліотеці книжки й
почитати, що це могло бути.
2.4.2.
Аналіз V розділу твору у формі бесіди за питаннями.
· Що
хотів зробити Митько з невідомим звіром?
· Чому,
на думку хлопців, однокласники мають померти від заздрощів?
· Як
оцінили друзі успіхи в навчанні один одного?
· Чи
спокійно минуло нічне вартування?
· Що знайшли хлопці вранці на березі озера?
· Куди вирішили звернутися хлопці за
допомогою?
· Чим закінчилася суперечка про зоологію та
ботаніку?
У бібліотеці ми бували мало не щодня. Й
вичитали про страшних варанів на острові Комодо в Індонезії, про хохулю —
давній вид третинного періоду, що зберігся до наших днів, і ще багато дечого.
Митько навіть висунув припущення, що на
місці нашого було доісторичне прісноводне болото. Адже саме тут Вася знайшов
бурштин!
А коли згадати, що село називається
Юрківка, не від юрського періоду? Я трохи посміявся з цього й запропонував
назвати чудовисько на його честь Митькозавром. Митько скромно заперечив і
сказав, що тоді хай буде Митькозавр Стеценка із Юрківки.
На березі знову з’явилися величезні сліди й
пір’я з’їденої ворони.
2.5.2. Аналіз VІ розділу твору у формі бесіди за
питаннями.
· Чи звернув хтось увагу, що хлопці
захопилися читанням?
· Скільки книжок прочитали хлопці за тиждень?
Що вплинуло на їхню активість?
· Які географічні назви згадували хлопці? З
чим вони були пов’язані?
· Що дізналися хлопці про драконів Комодо?
· Яких висновків щодо походження озера дійшли
хлопці?
· Як друзі хотіли назвати істоту з озера? Що
наштовхнуло їх на цю
думку?
3. Рольова гра «Зустріч з героєм» (робота у групах)
Учитель.
Ми з вами уже добре знаємо, що Митько і Сергій справжні друзі. А чи можемо ми
другом назвати Василя Троша?
Діти,
до нас на урок завітав Василь Трош. Які запитання ви хочете йому поставити? Що
вас цікавить найбільше?
1-ша
група учнів: знайомить нас із характеристикою Василя Троша.
2-га
група учнів: ставить запитання.
· Як зараз ти ставишся до хлопців?
· Чи хотів би ти бути на місці хлопців?
· Як би ти діяв на місці хлопців?
· Василю, як ти чому хлопці тобі вдячні і за
що?
· Як ти гадаєш, чому Митько і Сергій так
легко повірили, що в озері живе якесь чудовисько?
· Ти згодний з тим, що сам себе пошив у
дурні, зі слів Митька?
ІV.
УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Робота з картками в парах (групах)
Картка
№ 1
1.
Міні-твір «Що я знаю про драконів та ящірок?» (5–7 речень)
2.
Згадайте, про які науки сперечались хлопці та якого висновку дійшли.
3.
Чи можна назвати хлопців завзятими читачами?
Картка
№ 2
1.
Міні-твір «Що цікавого можна знайти в книжках із зоології?» (5–7 речень).
2.
Згадайте, які успіхи мали хлопці у школі. Як вони намагалися покращити їх?
3.
Митько та Сергій більше хотіли прославитись чи зробити щось корисне для науки?
Картка
№ 3
1.
Міні-твір «Звідки, на мою думку, походить назва Юрківки?» (5–7 речень).
2.
Згадайте, що цікавого прочитали хлопці про ящірок.
3.
Які докази існування істоти в озері знайшли хлопці?
Картка
№ 4
1.
Міні-твір «Нічне вартування» (5–7 речень).
2.
Згадайте, про які доісторичні знахідки сперечались друзі.
3.
Як книжки вплинули на дитячу уяву?
Картка
№ 5
1.
Міні-твір «Пригоди в бібліотеці» (5–7 речень).
2.
Згадайте, що вплинуло на рішення хлопців назвати істоту з озера «Митькозавром з
Юрківки».
3.
Чи дійсно шлях до розкриття таємниці лежав через бібліотеку?
2.
Тестове опитування
1. Що хотіли
зробити хлопці з фотокарткою невідомого звіра?
А Відправити до
газети;
Б принести до
школи;
В подарувати
Василю;
Г показати
місцевим мешканцям.
2. Яке місце, на
думку Сергія, мав завоювати Митько на районній олімпіаді?
А Останнє; Б перше;
В друге; Г третє.
3. Митько образився
на друга, тому що:
А друг хотів
присвоїти усю славу собі;
Б він не поділяв
його думки;
В він назвав його
«посередністю»;
Г він хотів
дружити з Василем.
4. Якого кольору
дерево намалював Сергій?
А Жовтого; Б зеленого;
В червоного; Г синього.
5. Автор називає
дерева нічного лісу:
А казковими
велетами;
Б велетенськими
глибами;
В нічними
чудовиськами;
Г богатирськими
схованками.
6. Прокинувшись
вранці на озері, хлопці зрозуміли, що:
А їх вночі
обікрали;
Б Василь не
збрехав їм про звіра;
В дорогу до села
розмило дощем;
Г над ними
посміялися.
7. Який «подвиг»
здійснили Митько та Сергій за тиждень?
А Зібрали колекцію
комах; Б скопали бабусі город;
В прочитали 9 книг; Г перепливли
озеро.
8. В одній з книжок
Митько знайшов легенду про:
А Митькозавра;
Б велетенських
комах;
В про бурштин;
Г про страшних,
ненажерливих.
9.
Довжина гігантської ящірки з острова Комодо згідно з
інформацією у книзі була:
А
чотири метри;
Б десять метрів;
В
два метри; Г три метри.
10.
Що таке «палеонтологія»?
А
Наука, що вивчає комах;
Б
наука, що вивчає викопні організми;
В
наука, що вивчає ящірок;
Г
наука, що вивчає озера.
11.
«Хохуля» — це:
А
українська доісторична тварина;
Б
звір з хохолком на голові;
В
істота, яку хлопці знайшли в озері;
Г
невелике, як щур, звірятко.
12.
Друзі хотіли назвати істоту з озера:
А
Комодо з Васюківки; Б Хохуля озерна;
В
варан крокодилолапий; Г Митькозавр із
Юрківки.
V.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІ.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Немає коментарів:
Дописати коментар